Korea är alltid Sydkorea

Jag är trött på att få frågan: "Menar du Sydkorea eller Nordkorea?"

Så nu klargör jag det enkelt.

När man säger "Korea" menar man ALLTID Sydkorea.
Menar man Nordkorea så säger man Nordkorea.

Skillnaden mellan länderna? Jag hoppas ingen är så oallmänbildad att man ens frågar. Det är som natt och dag.
Men jag kan säga att Sydkorea är världens 12:e rikaste land och ett av världens ledande IT-länder med teknologi långt före oss.

Nordkorea, ja det är ett stängt och fattigt land med en diktator som styr med järnhand. De koreaner som befann sig i Nordkorea innan år 1950 när Koreakriget bröt ut, är med all sannolikhet kvar i Nordkorea, då det är ett stängt land.

Vill även tillägga: Fråga aldrig en adopterad korean i Sverige: Kommer du från Nord eller Syd? Vi blir innerst inne trött på den dumma fårgan. Är det inte uppenbart om det är Sydkorea eller Nordkorea?

ALLA adopterade koreaner i Sverige är från Sydkorea. Och vi koreaner är den största gruppen adopterade.
Av naturliga skäl har adoptionerna från Korea minskat drastiskt de senaste åren.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0