Ekonomin i ett förhållande när man bor ihop

"Alla pengar är våra pengar. Hade sambon inte haft samma åsikt så hade vi inte varit tillsammans överhuvudtaget."

"Om man lever tillsammans, kan jag inte förstå hur man kan ha delad ekonomi eller varianter av det. Tycker det är ett själviskt och konstigt sätt att leva, om man som sambo eller gift (med eller utan barn) inte delar sin inkomst med den man älskar."

"Det handlar om att se sig som en familj, och inte två inneboende i samma lägenhet."

"Vi har gemensam ekonomi oavsett våra inkomster. Vi är gifta och därför är man försörjningsskyldig mot varandra...."

"Alla pengar går in på ett konto, därifrån dras alla räkningar, sparande osv. Sedan lever vi på de andra pengarna. Maken tjänar mer än dubbelt mot för vad jag tjänar."

"Allt som kommer in är våra gemensamma pengar.
Just nu pluggar jag utan CSN, och min man jobbar. Givetvis får han stå för allt, även mina "onödiga" inköp. På samma sätt var det när han pluggade och jag jobbade, då köpte jag en lägenhet, som nu är vår gemensamma utan att han lagt ine en enda krona."

"Vi delar på precis allt, skulder och inkomster oavsett vems namn det står i, vi är ju en familj.
För ett tag sedan var det jag som tjänade mer, nu tjänar sambon något mer men alla våra inkomster och utgifter är gemensamma!"

"Tanken är väl ändå att båda parter i ett förhållande ska ha lika levnadsvillkor. Jag tycker att gemensam ekonomi är ett tydligt tecken på att man anser att man har ett stabilt förhållande, och att man inser att man under olika perioder i livet kommer att dra in olika mycket pengar till familjekassan. Den som tjänar mest betalar givetvis mest!"

"Vi har alltid gjort som så att den som har mest pengar betalar. En period hade jag inkomst men inte han och då betalade jag nu har jag ingen inkomst och då betalar han. När jag var föräldraledig betalade han alla räkningar och jag betalade det mesta av maten. När vi köper saker så betalar den som vill, det faller sig alltid naturligt.
Allt mitt är hans och allt hans är mitt."

"Eftersom vi har barn, lgh, hund och bil och hela jäkla kittet tillsammans så har vi även ekonomin tillsammans. Fattar inte alls varför man inte delar på det. Vi har dock var sitt konto men det är ett ständigt flyttande av pengar från mannens konto till mitt. Jag brukar jag säga att jag har flyttat över pengar men jag frågar ju inte innan jag gör det utan det är mer info så han inte tror att pengarna helt plötsligt är borta "

"Vi har ett gemensamt konto där alla pengar går in, löner, FK, barnbidrag, skatteåterbäring ETC. Dvs Allt. Därifrån betalar vi alla räkningar, sätter undan till gemensamt sparande etc och lever gemensamt upp resten."

"Vi delar på alla pengar och båda har lika mycket till gång till alla pengar."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0